• Louise Kraneled

Prioriter din tid rigtigt - Planlæg din arbejdsdag som et projekt


Jeg planlægger alt mit arbejde i mit firma som et projekt. Der er altid tusind ting på min to-do-liste og ikke tid nok, derfor er det vigtigt at jeg prioriterer min tid så den bliver brugt så effektivt som muligt. Det kan i sig selv være lidt af en opgave.

Lige for tiden sidder jeg og arbejder med projektplanlægning som en del af mit studie. Jeg synes det er virkelig spændende. Jeg har altid benyttet teorierne i mit daglige arbejde, for på den måde kan jeg skabe resultater på en mere effektiv og stressfri måde.


Hvorfor bør du planlægge dine opgaver som et projekt?

Som selvstændig i eget firma laver du alt selv. Jeg kan have virkelig svært ved at prioritere min tid, og jeg har mødt mange selvstændige som har det på samme måde. Ved at arbejde målrettet kan du prioritere din tid rigtigt. Et projekt har klart definerede mål som man ønsker at opnå. Ved at planlægge dit arbejde som et projekt kan du målrette din tid, og vide at du altid arbejder imod det du ønsker at opnå.


1. Start med at fastsætte dine overordnede mål

De overordnede mål er dine langsigtede mål. Hvor langsigtede de skal være er op til dig. Min erfaring er, at desto yngre en virksomhed er, desto kortere tidshorisont har de overordnede mål. Min virksomhed er forholdsvis ung stadigvæk. Mine overordnede mål har en tidshorisont på 3-6 mdr. Hvis man har en mere veletableret virksomhed kan man sagtens have mål med en tidshorisont på et år eller mere.


De overordnede mål skal fastsættes efter hvad du mener har den højeste prioritet i forhold til at få din virksomhed til at vækste fremadrettet. Det synes jeg selv godt kan være ret svært, for jeg synes jo det hele er vigtigt. Jeg arbejder altid med tre mål af gangen, aldrig flere, for så bliver min tid spredt for tyndt, og så bliver kvaliteten af det arbejde jeg laver dårligere.


Gode mål er målbare. Det vil sige, at de er så konkrete, at du ved når du har opfyldt dem. Eksempler på mål kan være:

  • Hæv virksomhedens omsætning med 20 procent i 2020.

  • Få 5 betalende kunder til et nyt produkt inden nytår.

  • Færdiggør den gratis PDF, og udgiv den.

Det kan være rigtig svært at sætte de overordnede mål, så brug den tid det tager. Jeg skriver gerne lidt ned om hvorfor jeg har valgt disse mål, for det kan bidrage til forståelsen af målene, og det hjælper mig når jeg laver delmål.


2. Lav delmål

Når du har fastsat dine overordnede mål, skal de deles ind i delmål. Delmålene beskriver de opgaver som skal løses for at få nå de overordnede mål. Jeg bruger gerne et mindmap til denne proces, da det hjælper mig med at få alle dele med. Brug god tid på at brække din delmål ned i så små bidder som muligt, så er de lettere at planlægge efter.


3. Tidsplan

Når du har dine delmål kan du sætte dem ind i din kalender. Jeg plejer at tage et stort stykke papir og tegne dem ind. Jeg er meget visuel så det fungerer bedst for mig på den måde. Her kan du danne dig et overblik over hvor meget tid du kan prioritere til de forskellig delmål, og i hvilken rækkefølge du skal udføre dine opgaver. Det kan godt være lidt svært at få det til at gå op.


4. Planlæg din uge

Når din tidsplan er færdig kan du begynde at planlægge dine uger. Jeg er som sagt stor tilhænger af tre mål. Jeg har altid tre mål, også på ugebasis. Jeg hænger dem op på min skærm og hvis jeg så begynder at lave noget som ikke er en del af de mål, så stopper jeg og vender tilbage til den opgave jeg skulle lave. Jeg er verdensmester i at afbryde mig selv, så jeg bliver nødt til at være lidt hård. Jeg skemalægger altid min dag, så der også er tid til en time eller to med hovsa-opgaver. Det er de opgaver som kommer ind i løbet af dagen, og som tager min tid. Hvis man planlægger efter at der altid kommer ting ind i løbet af dagen som skal ordnes, så bliver man ikke stresset af dem.


Opsummering

1. Fastsæt tre overordnede mål du gerne vil opnå inden for en fastlagt periode.

2. Del dine overordnede mål ind i mindre opgaver

3. Lav en tidsplan ud fra dine delmål

4. Planlæg din arbejdsuge med tre hovedopgaver som skal løses hver uge.


Jeg håber dette blogindlæg gav dig idéer til hvordan du kan planlægge din hverdag mest effektivt. Som selvstændig kan det virkelig være svært at prioritere sin tid.


Hvis du vil læse mere om at arbejde effektivt kan du læse min blogppost om “5 simple måder du kan arbejde mere effektivt”. Den har mange brugbare tips.


Hvis du synes godt om dette blogindlæg så giv det et like, og send mig endelig en kommentar her, eller på min facebookside.


Du kan også finde mig på instagram hvor der billeder fra hverdagslivet i Smartup.dk.


Hvis du synes godt om dette blogindlæg så giv det et like 👍, og send mig en kommentar her eller på min facebookside 💬


Du kan også finde os på instagram hvor der billeder fra hverdagslivet i Smartup.dk.

33 visninger

CVR NUMMER 

40 65 69 36

TELEFON 

40 91 43 44

Lavet af Smartup.dk 

  • Sort Instagram Icon
  • Sort YouTube Icon
  • Facebook Basic Black
  • Sort LinkedIn ikon