• Louise Kraneled

Hvornår har du en gangbar idé?



Om folks ide er gangbar er et spørgsmål jeg får tit. I denne blogpost vil jeg fortælle dig hvad jeg mener der skal til, før du har en gangbar idé til din nye virksomhed. Modellen kalder jeg Succeskvadratet. Den er simpel, men er i mine øjne universel for alle virksomhedstyper.

Når du skal starte ny virksomhed, så mener jeg at der er fire felter i Succeskvadratet du som udgangspunkt skal have styr på.


Dit bagland

Bag dig har du dit bagland. Det er uendeligt vigtigt at du har dit bagland på plads. Du kommer til at arbejde mange timer og skæve timer. Det vil sige at hente og bringe børn, familie middage og fester i weekenden kommer til at lide under din opstart. Du skal have afklaret med kæreste/ægtefælle, familie og venner, at det her er dit liv i den næste periode. Det kan også være, at økonomien bliver stram og svær. Snak med dit bagland, så alle er indstillet på at det bliver anderledes. Opbakning er vigtig.


Personlighed

Du skal tænke over om din virksomhed passer til din personlighed. Hvis du bygger din virksomhed op om en masse salg, men du ikke er sælger, er det måske den forkerte type virksomhed du har valgt. Det kan også være du skal have en masse møder, men du i virkeligheden er introvert og mange møder dræner dig for meget. Vær ærlig overfor dig selv omkring hvem du er, og design din virksomhed til dig. Det er også vigtigt at du gør op med dig selv, om du er er klar til at lave det benarbejde som der skal til for at starte en virksomhed. Det er hårdt, opsøgende salg er ukonfrontabelt, og der kan gå lang tid inden der kommer penge ind.


Budget

Du skal have et budget, og du skal have hjælp til det. Alt for mange starter bare uden at tænke over hvad det koster. Snak med en revisor, en ven som selv er selvstændig eller en anden som ved noget om det. Få overblik over hvad der er realistisk. Kan du tjene nok på din ide til at du kan leve af den? Lav også en budget for din omsætning de første par år, og kig på det jævnligt. På den måde kan du følge med i, om du er på rette spor.

Din personlighed og dit budget støtter dig og er der du får ressourcerne til dig virksomhed.


Målgruppe

Foran dig er din målgruppe. Du skal kunne definere din målgruppe, og du skal vide hvor den er, så du kan målrette din markedsføring. Des mere konkret du kan definere din målgruppe, des bedre markedsføring kan du lave. Du får også meget lettere ved at lave målrettede og relevante produkter og service til din målgruppe. Du gør simpelthen dit job lettere, og dine produkter bedre.


Hvis du laver en mini forretningsplan over disse fire punkter, hvor du virkelig arbejder med de forskellige dele, så har du et fantastisk godt udgangspunkt at starte din nye virksomhed fra.


Vi håber du fandt Succeskvadratet brugbart. Det er en simpel model, men jeg mener virkelig det er en god og nem at forholde sig til. Hvis du synes godt om denne blogpost så giv det et like, og send os endelig en kommentar her, eller på vores facebookside.


15 visninger

CVR NUMMER 

40 65 69 36

TELEFON 

40 91 43 44

Lavet af Smartup.dk 

  • Sort Instagram Icon
  • Sort YouTube Icon
  • Facebook Basic Black
  • Sort LinkedIn ikon