• Louise Kraneled

Guide: Sådan finder du din næste social media manager.



Jeg møder ofte virksomheder som synes det er svært at hyre social media personer til deres virksomhed. Det gælder både interne medarbejder og eksterne bureauer. Jeg kan godt forstå dem. Der er mange om buddet, og det er ikke altid at kvaliteten af deres arbejde lever op til dine forventninger. Det er kan der være flere grunde til. En af grundene er at virksomheder ikke altid er klar over hvad sociale medier egentlig er, og hvordan de virker. Det kan være virkelig svært at finde en god medarbejder, hvis du ikke forstår dig på de opgaver de skal løse. Du bliver også hurtigt skuffet hvis du tror at sociale medier er sådan en lille let ting hvor man bare laver en kampagne og så er det kunder, for sådan fungerer det ikke. Derfor bliver du som ansætter folk til at varetage stillinger indenfor sociale medier, nødt til at sætte dig ind i hvad stillingen kræver.


En social media manager er knaldhamrende vigtig for dit firma. Især når det opnår en vis størrelse. Derfor skal du som leder have en basal forståelse af hvad du kan bruge sociale medier til, så du kan ansætte den rette person til at varetage dem for dit firma. Vedkommende er dit billede udadtil, din gode kundeservice og den som skal redde dit firma når shitstormen rammer. Din social media manager er også den person, som kan brande din virksomhed, så den når ud til flere på sociale medier. Vi lever stadig mere og mere på internettet. Vi handler mere og interagerer mere. Din virksomheds billede online betyder meget for din virksomheds image, derfor skal du tage sociale medier seriøst.


Hvad ønsker du at opnå?

Inden du begynder at kigge på at ansætte en social media manager, skal du overveje hvad du gerne vil opnå med dine sociale medier. Hvad er din begrundelse for at dit firma er på de sociale medier? Er I det bare fordi alle andre er det, eller har I et formål? Mange firmaer virker til at tænke på de sociale medier som en indirekte salgsplatform til deres virksomhed. Det kan det også sagtens være, men det er ikke kun her sociale medier virkelig kan give din virksomhed noget. Sociale medier er fantastisk til at øge din brand awareness eller bygge et fællesskab for dine kunder. De sociale medier er også et fantastisk værktøj til at højne din kundeservice, og til at målrette personlige kampagner direkte til dine kunder.


De kampagner som du vælger at køre på de sociale medier skal være målrettet din specifikke strategi, og du skal kunne måle om det virker. Det nytter ikke noget at et af dine mål er at du gerne vil have flere likes. Du skal specificere hvad for nogle likes, hvor mange likes og på hvor lang tid. Disse målbare tal skal du sammenholde med hvor meget det koster dit firma at være på de sociale medier. Det kan være i forhold til tid, indhold, penge til kampagner og de eventuelle værktøjer i bruger til jeres kampagner.


Dine forventninger

Grunden til du skal tage stilling til disse ting, er at den online verden er virkelig stor. Hvis du har et klart mål og formål med at være på de sociale medier, kan du målrette dit jobopslag og lettere finde den rigtige medarbejder. Alt for mange jobopslag skriver fine begreber som kan dække over vildt mange opgaver. Her er et par eksempler:


“Vi leder efter dig, der både kan arbejde på det strategiske og operationelle niveau, og som kan udvikle og eksekvere kreative koncepter, der understøtter vores strategi og målgruppernes ønsker.“

- Jobopslag fra Ledernes Hovedorganisation til en social media manager.


“Du er garant for at sikre det rette indhold til den rette målgruppe på det rette tidspunkt og brænder i det hele taget for god og effektiv kundekommunikation”

- Jobopslag fra JP Politikens hus til en digital marketing specialist.


Det er vigtigt at du klart definerer hvad din kandidat skal gøre i sit daglige arbejde. Hvor mange kanaler har jeres firma? Hvor tit skal de poste? Skal din social media manager lave strategier og planer? Skal der analyseres data? Skal personen kunne klippe videoer? Er der en designmanual som skal følges? Skal de lave opgaver offline? Hvilke programmer skal vedkommende kunne arbejde i?


En social media managers baggrund

Mange jobopslag skriver at de søger en med relevant uddannelse og nogle års erfaring, men det bør være dine mål som definerer hvad din virksomhed skal bruge af baggrund. Hvis du har en virksomhed som håndterer meget jura og som skal videreformidles, skal du måske overveje en kandidat som har erfaring med juratungt indhold og videreformidling deraf. Måske er der meget grafisk arbejde tilknyttet din virksomhed, så skal vedkommende måske have en baggrund som grafiker. Hvis der er meget data som skal analyseres, skal du måske vægte det hos din ansøger. Det kan også være det er bedre at splitte stillingen op så der måske er en som skriver teksten, og en anden som poster indholdet på sociale medier.


Uddannelse er altid godt, men resultater er bedre. Jeg har mødt folk som har en uddannelse inden for sociale medier, men som bare poster lidt i øst og vest og ikke stiller spørgsmål ved om hvorfor de poster og om det har nogen effekt. De bedste folk indenfor sociale medier er dem som finder det oprigtig interessant at “pille ved internettet”, og de kan sagtens være selvlærte. De skal samtidig kunne lave grafisk arbejde og kunne forstå at analysere data. Hvis man tænker over det, så er det tre ret modstridende egenskaber. De må også gerne være empatiske, så de kan forstå de kunder som kommunikerer med dig via sociale medier.


Den bedste kandidat er den som møder op med en reel plan til håndtering af dine behov og som forstår dit brand og hvad du vil med det. Samtidig må de gerne have nogle gode statistikker bag sig. Det er sådan med sociale medier, at gode resultater kan ses via den data som vedkommende genererer, gennem de kampagner vedkommende har lavet. Derfor kan du nemt se om din kandidat er så god som vedkommende siger, ved at se på de konkrete resultater de har skabt.


Et par sidste vigtige tips

Internettet er en stor flyvsk ting. Hvad der virkede i går virker måske ikke i dag. Det folk efterspørger ændrer sig. Lige nu er trenden at det skal være mere personligt og mere virkeligt. Tidligere skulle det hele være perfekt og professionelt. Det vil ændre sig igen. Algoritmer ændrer sig. Hvad der trender ændrer sig. Derfor skal en virksomheds digitale strategi være agil, og det skal de medarbejdere som håndterer det også.


Din social media manager skal have indflydelse på dit firma. Du skal lytte til vedkommende når de kommer med feedback til din virksomhed. Det lyder måske banalt, men jeg oplever tit at social media folk er parkeret på sidelinjen mens virksomheden udvikler strategier. Det mener jeg er en stor fejl, for så ender det med, at det virksomheden ønsker at vise omverdenen, og det som reelt kommer ud, er to forskellig ting. Hvis du har hyret den rigtige medarbejder, så kan vedkommende hjælpe din virksomhed med udrette store ting, men kun hvis du inkluderer dem.


Den sidste ting jeg vil slå et slag for er, at du skal kaste ressourcer efter sociale medier. Start med aflønningen. Ligesom med så meget andet, så får du hvad du betaler for. En god social media manager kan give din virksomhed lige så meget som den bedste sælger. Tænk over det når du aflønner. Det er ikke et job alle kan lave, og det er kompleksitet job hvor vedkommende skal besidde mange forskellige egenskaber.

Selv en god social media manager bliver bedre med de rette værktøjer. Der er mange gode hjælpemidler til at lave grafisk arbejde, udvikle strategier og planlægge opslag. Hvis din manager mener der er et behov for at erhverve dem, så bør du lytte.


Jeg håber du fik noget ud af guiden. Hvis du synes godt om dette blogindlæg så giv det et like, og send mig endelig en kommentar her, eller på min facebookside.


Du kan også finde mig på instagram hvor der billeder fra hverdagslivet i Smartup.dk.

Hvis du synes godt om dette blogindlæg så giv det et like 👍, og send mig en kommentar her eller på min facebookside 💬


Du kan også finde os på instagram hvor der billeder fra hverdagslivet i Smartup.dk.

52 visninger

CVR NUMMER 

40 65 69 36

TELEFON 

40 91 43 44

Lavet af Smartup.dk 

  • Sort Instagram Icon
  • Sort YouTube Icon
  • Facebook Basic Black
  • Sort LinkedIn ikon