• Louise Kraneled

Er den gode ide så vigtig?

Opdateret: 12. dec. 2019



Jeg snakker med mange iværksættere på min vej som har den næste nye ide. De ved ikke lige hvordan de skal udvikle på den, men de er helt sikre på at det bliver stort. Jeg griber gerne bolden og begynder at spørge ind til deres ideer og planer, men de fleste er ikke rigtig kommet længere end selve ideen. Men er ideen så vigtig? Det korte svar er nej.


Nogle gange virker det som om at folk tror, at hvis de bare har en god ide, så står de med det helt store forretningseventyr. Det kan jeg godt forstå, fordi der er meget fokus på den gode ide. Om vi ser Løvens hule eller følger med på Kickstarter, så er fokus på ideen. Men det kræver mere end en ide at blive succesfuld.


Den originale idé

De fleste store firmaer i dag, er ikke startet med en original ide, men derimod med en unik tilgang og eksekvering. Hvis man kigger på de helt store succeser vi har i dag, så var Amazon ikke den første online bogbutik, Google var ikke den første søgemaskine, Apple var ikke de første til at lave Mp3-afspillere eller en PC, og Facebook var ikke de første til at lave et socialt medie. De gjorde det bare langt bedre. De formåede at se et udviklingspotentiale i allerede eksisterende ideer, og handlede på dem.


Man skal ikke kimse af at en god ny ide kan være bedre, fordi man ofte har en konkurrencemæssig fordel ved at være first-mover. Der er ikke så mange om budet, og man kan lettere differentiere sig på et marked. Men et nyt marked kan også være fyldt med mange uforudsete bump på vejen. Derfor kan der også være fordele ved at andre har testet markedet før dig, så du kan undgå nogle begynderfejl.


For tidlig ude

Kan du huske firmaet Better Place? De kom til Danmark i 2009 med batteriskiftestationer som de byggede rundt i hele Danmark ved motorvejsafkørsler. De begyndte for alvor at udvide i 2011, så de kunne betjene Renaults to modeller med batteriskifte funktion. De var virkelig first-movers. De havde i alt fået finansiering for ca. 150 millioner kr. i Danmark og på verdensplan i alt ca. 850 millioner dollars fra store investorer som Ørsted (daværende Dong) General Electric og Morgan Stanley. Da de i 2013 blev erklæret konkurs havde de ca. 500 danske kunder og 100 danske ansatte.


På deres vej havde de modtaget meget ros og anerkendelse. Deutsche Bank skrev blandt andet at firmaet havde en unik forretningsmodel som ville kunne skabe et paradigmeskifte som kunne lede til en massiv disruption af bilindustrien. De fik Renault Nissan med på at producere 100.000 elektriske biler med batteriskifte funktion. Begejstringen ville ingen ende tage, og alligevel gik firmaet konkurs.


Hovedårsagen til at det endte som det endte med Better Place var timingen. De var first-mover i et marked som ikke var klart. Der var ikke nok bilister som havde lavet skiftet til elbiler, og det var kun Renault som valgte at producere biler som havde batteriskifte funktionen.


Der er masser af andre eksempler på firmaer som har været for tidlig ude med deres produkter. En af dem er Google med deres google glasses. Det var en tech brille som aldrig slog igennem. Microsoft udkom med deres Tablet PC i 2001, som var en personlig tablet ligesom vi kender det i dag. Tablets slog ikke igennem før 2010, da Apple kom med deres iPad. Det er godt at være først med en ny ide, men du skal holde dig for øje, om markedet er klart.


En god ide er til at starte på, men en god retning er til at leve af

Da jeg abonnerede på Netflix første gang (jeg tror det var i 2009) var det ikke en online streaming tjeneste men en slags post blockbuster, hvor man kunne leje dvd film som blev sendt til ens adresse. De foreslog derefter nye film til mig på baggrund af hvad jeg havde lejet de foregående måneder. I 2012 kom Netflix streaming tjeneste som vi kender det i dag. De startede altså med en ide som var inspireret af Blockbuster, og innoverede deres ide i en anden retning og skabte et imperium.


Der er selvfølge nogle som rammer helt rigtigt med den rigtige ide og det rigtige koncept fra starten, men langt de fleste ændrer retning; og ofte mange gange. De innoverer. Det er også derfor folk der render rundt med deres geniale ide inde i deres hoved, ikke kan sige om den er genial, for de ved først om ideen holder når de har prøvet det af. Lang de fleste ideer skal finpudses, drejes og ændres før man rammer rigtig. Derfor er en god ide et godt sted at starte, men en god retning er det man lever af.


Handling

Så er der den sidste ting som er den vigtigste. Handling. Handling slår alt. Vi vælter rundt i gode ideer. Som eksempel har jeg mødt rigtig mange som har en god ide til en App. Helt vildt mange. Men jeg har mødt ganske få som har lavet en App, og endnu færre som har lavet en app som er blevet succesfuld. Der er ikke mange som formår at tage skridtet og handle på deres ide, men det er dér ideer bliver til virkelighed og til succes og penge. Den gode ide i sig selv er intet værd.


Derfor er jeg også stor fortaler for at vi skal dele vores ideer med hinanden. Desto flere ideer vi deler, og kommer med input til, desto bedre kan vi få handlet, udviklet og eksekveret på vores ideer.

Jeg håber du har fundet blog indlægget interessant. Hvis du har kommenter eller input så del dem endelig her eller på min facebookside. Og giv endelig smartup.dk et like 👍


Du kan også finde Smartup på instagram, hvor der er billeder fra hverdagslivet i Smartup.dk.

6 visninger

CVR NUMMER 

40 65 69 36

TELEFON 

40 91 43 44

Lavet af Smartup.dk 

  • Sort Instagram Icon
  • Sort YouTube Icon
  • Facebook Basic Black
  • Sort LinkedIn ikon