• Louise Kraneled

Elsk dine fejl ❤

Opdateret: 12. dec. 2019



Jeg har lige haft undervisning i fejl og vores individuelle forhold til det at fejle. Jeg synes helt ærligt at det var træls. For mig er det at tærske på, hvorfor man er bange for at fejle også bede en om at se det fra en anden vinkel, det samme som at tænke over alle de ting som gør en ked af det, for at se at man faktisk også er glad. Jeg synes det var helt hen i vejret, indtil jeg kiggede mig omkring. For der var en masse omkring mig som var bange for at fejle, virkelig, virkelig bange for at fejle. Det fik mig til at føle mig arrogant, og det gjorde mig samtidig knaldhamrende nysgerrig, for hvad er det med frygten for at fejle?


Mit forhold til fejl

Det er ikke fordi jeg ikke er bange for at fejle, men jeg er det nok ikke i den klassiske forstand. Min største frygt ved at starte min virksomhed er ikke at gå konkurs, eller at jeg ikke får succes med masser af penge og en fed bil. Min største frygt er, ikke at turde gøre de ting som jeg føler er rigtige. Når jeg først har fået den der følelse at noget skal prøves af, så spænder elastikken og jeg springer ud i det fordi jeg ikke kan lade vær.


Der var engang en af mine venner der mente jeg måtte være adrenalin junkie, siden jeg altid bare må springe ud i nye projekter hele tiden. Jeg kan sagtens se hans synspunkt, men jeg er en lige så stor bangebuks som alle andre. Jeg kan bare ikke se mig selv i øjnene, hvis jeg ikke gør de ting som føles rigtige for mig. For hvis du ikke tør at satse, teste og prøve livet af, lever du så? Som du nok kan høre er jeg et meget emotionelt menneske. Alting kører rundt i hovedet hundredvis af gange inden jeg træffer en beslutning, men når noget føles rigtigt, så er der ingen vej tilbage.


Det gør ikke vejen let. Jeg når hele følelsesspektret igennem på vejen. Jeg fortryder, jeg panikker, jeg tænker jeg må have storhedsvanvid siden jeg tror det her er noget jeg kan. Jeg har alle dårlige tanker med på vejen, men jeg gør det alligevel fordi det er det rigtige for mig. For jeg er ligeglad hvad alle andre i min periferi tænker. De kommer aldrig i mine øjne til at være dommer over om jeg fejler eller ej. Det er mig som er det, og min værste frygt er ikke at stå ved mig selv.


Vi bruger meget mere tid på at tænke på at fejle end på at få succes

Under opstart af min virksomhed har jeg ikke mødt andet end ros for at jeg tør at springe ud som selvstændig. Det er både fra mine kollegaer som jeg måtte sige farvel til, til familie og venner. Min tætte flok er en god flok, og tusind tak for det! Men når jeg snakkede med andre omkring det, så var der straks mange flere spørgsmål. Hvad nu hvis det ikke går? Hvad nu hvis du ikke tjener penge? Hvad nu hvis du ikke kan finde ud af det?. Folk så, så mange potentielle problemer.


Jeg har selv været meget bekymret og negativ førhen. Jeg var indbegrebet af Murphys lov, og jeg troede fuldt og fast på at alt der kunne gå galt, ville gå galt. Problemet med den tankegang er at den er utrolig selvforstærkende. For når noget så går galt, så er det en “hvad sagde jeg”-situation. Det skubber ens selvværd ned ad, og det gør at du kun tænker på alt der kan gå galt. Alle de potentielle fejl du kan begå, og så får man et fejlfokuseret mindset.


Du kender det sikkert. Du skal fremlægge noget på arbejdet, for en kunde eller i skolen. Du når hele fejlspektret igennem. Hvad nu hvis jeg glemmer hvad jeg skal sige? Hvad nu hvis jeg går i sort? Hvad nu hvis jeg griner og kommer til at lave en gryntelyd? Hvad nu hvis jeg har noget i mine tænder? Alle mulige scenarier som er mere eller mindre sandsynlige. Men ingen af de tanker du har er: “Hvad nu hvis jeg går der op og det hele bare klapper?


Det er et klassisk eksempel på at dyrke fejl meget mere end at dyrke succes. Og sandheden er nok, at hvis du går derop og det hele bare klapper, så vil du nok ikke selv synes det fordi du finder et eller andet ligegyldigt at fokusere på som kunne være bedre. Du sagde øh fem gange eller din nervøsitet gjorde at din stemme pludselig blev en oktav højere. Ingen har tænkt over det, men det har du, så nu har du bevist at du fejlede.


Det er ikke dig som bestemmer når du laver fejl

Det vi ofte gør når vi dømmer vores fejl i en opgave, er at vi finder en hvilken som helst fejl, og så fordi den er der, er det hele galt. Ligesom i tilfældet medde fem øh’er der gjorde at hele din fremlæggelse var skidt.


For at overkomme det er det vigtigt du lytter til den feedback som kommer fra de folk, som du har omkring dig. Find en person som er bedre eller har mere erfaring end dig. Hvis det er en fremlæggelse på arbejdet, så lyt til din chef. Hvis der er en fremlæggelse i skolen, så lyt til din lærer. Du skal ikke lytte til andre på dit niveau, men en som er skridtet længere. Det kan også være en kollega som du synes er god til at lave oplæg. Det skal være en der kan give dig konstruktiv feedback på din præsentation, og det er her du skal glemme alt hvad du selv synes, og så lytte godt efter. For alt er ikke skidt, og hvis dit budskab med din fremlæggelse kom ud til modtageren, så er opgaven bestået. Men ja, der vil være forbedringspunkter, og dem skal du bruge til at blive bedre. Ingen er perfekt første gang, eller tiende gang for den sags skyld.


Min mest pinlige fejl

Nu skal du høre om en af mine mest pinlige fejl. Da jeg arbejdede som revisor, kom jeg til at indsende et regnskab på det forkerte cvr-nummer. Det vil sige det blev offentliggjort og lå på virk.dk, og det kunne ikke trækkes tilbage. Det kunne annulleres, men ikke slettes og det ligger der den dag i dag til tid og evighed. Det var en virksomhed i en branche hvor vi har mange andre kunder, og de har alle sammen overvågning på hinandens regnskaber. Det vil sige at en stor del af vores kunder vidste inden for den første halve time, at jeg havde lavet en fejl. Næste dag skulle parterne i min virksomheden til en stor konference for den branche, og de måtte høre på jokes hele dagen om deres medarbejder som havde indsendt et forkert regnskab.


Jeg kunne have begravet mig selv. Det gjorde jeg næsten også i det jeg kravlede ned under mit skrivebord og satte mig, imens jeg sagde om og om igen: “Hvor er det pinligt. Det måtte bare ikke ske.” Imens stod alle partnerne på mit kontor sammen med tre andre medarbejdere og prøvede at fikse det. Jeg var så flov. Og ved du hvad? Der var ingen som blev sure på mig. Der var ingen sure miner fra nogen andre end mig selv. De sagde at det var noget skidt og jeg venligt ikke skulle gøre det igen, men de lavede alle sammen fejl, og det var ikke første gang en medarbejder havde lavet den fejl. Det blev aldrig nævnt igen.


Mine chefer var den feedback jeg skulle lytte til i den situation. De har stået i samme situation og de er knaldhamrende dygtige. Jeg respekterer dem, og hvis de siger at det er okay, så er det okay, og så skal jeg holde op med at slå mig selv oven i hovedet. Det samme gælder dig. Hvis du fejler, så lyt til dem omkring dig. Hvis de siger at du har lavet en flot fremlæggelse, så har du lavet en flot fremlæggelse. Så kan det godt være at du har forbedringspunkter, men det er ikke det samme som en fejl. Vi kan alle blive bedre.


Dine fejl gør dig bedre

Vi laver alle fejl, og hvis du lærer at holde af dine fejl vil de kun gøre dig bedre. Prøv at forestille dig hvis du brugte alt den tid du bruge på at være bange for at fejle, på at tænke på alle de måde du kan skabe succeser. De kan ændre din verden. Dine fejl er din ven.


Jeg har lært så meget af at fejle, og det har givet mig selvtillid. For jeg har aldrig stået i en situation jeg ikke har kunne håndtere eller vokse af, og det ved jeg kun fordi at jeg har overkommet mine fejl og lært af dem. Jeg er blevet venner med mine fejl, og det gør det at fejle sjovt og spændende. Jeg ved at så længe jeg fejler, så længe gør jeg ting, og så længe lærer jeg og bliver bedre. Og hvis jeg fejler med min virksomhed, så ved jeg hvad jeg ikke skal gøre næste gang.


Det var lidt om mit og måske dit forhold til fejl. Jeg håber du fandt blogindlægget interessant. Hvis du har historier omkring fejl eller andre input så del dem endelig her eller på min facebookside. Og giv endelig smartup.dk et like 👍


Du kan også finde Smartup på instagram, hvor der er billeder fra hverdagslivet i Smartup.dk.

12 visninger

CVR NUMMER 

40 65 69 36

TELEFON 

40 91 43 44

Lavet af Smartup.dk 

  • Sort Instagram Icon
  • Sort YouTube Icon
  • Facebook Basic Black
  • Sort LinkedIn ikon