• Louise Kraneled

5 måder du kan arbejde mere effektivt

Opdateret: 12. dec. 2019


Dette her blogindlæg handler om effektivitet. Jeg skrev en Instagram-post om min to-do liste i går, og den vakte en del interesse. Derfor strøg jeg planerne for denne uges blogindlæg, så jeg kunne uddybe og komme med flere tips. Hvis du mangler nye ideer og vinkler til hvordan du kan blive mere effektiv og undgå en stresset arbejdsdag, er det her blogindlæg til dig. Her er fem simple metoder til hvordan du kan arbejde mere effektivt.


1. Fastlæg mål

Jeg har en liste med fem mål for min virksomhed. De fem mål er de eneste jeg arbejder imod at nå. Hvis jeg opdager at jeg arbejder på en opgave, og det ikke er en opgave der får mig nærmere et af mine fem mål, stopper jeg hvad jeg laver og skifter opgave. Et mål er målbart. Det er ikke at jeg vil gerne have flere følgere på Instagram, men jeg vil gerne have 200 følgere på Instagram.


Det virker ineffektivt når man først hører om det. Det gjorde det også for mig, men efter jeg er begyndt at arbejde på den her måde, flytter jeg min virksomhed fremad i lang højere grad end før.


Der er meget man skal lære og gøre når man er selvstændig. Det resulterede for mig i, at jeg følte at jeg skulle lave alt hele tiden og at alt var nødvendigt, men de gav ikke nødvendigvis omsætning og udvikling. De fem mål hjælper mig med at prioritere mine opgaver, så jeg altid er på vej i den rigtige retning.


2. Opdeling af opgaver

Jeg deler alle arbejdsopgaver op i to kategorier. Drift og udvikling. Opgaver som bogføring og betaling af regninger er driftsopgaver. Udvikling er alle andre opgaver, som eksempelvis udarbejdelse af blogindlæg, kampagner, møder osv.


Jeg har faste dage hvor jeg laver driftsopgaver, og de er skrevet ind i min kalender. Dermed glemmer jeg ikke noget, og jeg ved at der er styr på driften. Alle udviklingsopgaver prøver jeg at gruppere, så jeg kan arbejde fokuseret. Når jeg ved at driftsopgaverne bliver ordnet, kan jeg fokusere på udviklingen af mit firma.


3. To-do liste med tre punkter

Ud fra mine fem mål laver jeg en daglig to-do liste på tre punkter, altid tre punkter og kun tre punkter. Det gør jeg fordi færre punkter på min to-do liste resulterer i, at jeg løser mine opgaver bedre, og ikke vender tilbage til dem flere gange. Det giver et bedre arbejdsflow som virker langt mindre stressende. Kvaliteten af mit arbejde bliver højere. For mig er det at holde mange bolde i luften, kun noget man bør gøre i nødsituationer. Fuld fokus og tid til kreativitet er vejen frem.


En anden grund til at arbejde med en daglig kort to-do liste er, at man ikke kan skubbe de mere krævende opgaver. Hvis jeg har en to-do liste med en masse punkter, ved jeg at jeg ofte tager de lette punkter først og skubber de krævende. Næste dag kommer der nye lette punkter til, og så skubber jeg de sværere punkter igen. Det gør at vigtige opgaver som er krævende venter for længe med at blive løst.


4. Vil du handle på det?

Hver gang jeg får en tanke som vil afbryde det jeg arbejder med, spørger jeg mig selv om jeg har tænkt mig at handle på det. Her er mails et godt eksempel. Hvis jeg tænker at jeg lige kunne tjekke mails, tænker jeg altid på om jeg har tænkt mig at svare på dem nu? Hvis svaret er nej, så tjekker jeg dem ikke før senere. Denne tilgang tager jeg på stort set alt, og det forhindrer rigtig mange overspringshandlinger og afbrydelser. Man kan argumentere for, at hvis jeg ikke tjekker mine mails, ved jeg ikke om jeg skal handle på dem. Det er rigtigt, men så har jeg afbrudt mig selv for ingen verdens nytte. Der er ingen mails som ikke kan vente et par timer.


5. Hvorfor?

Tænk over hvorfor du gør hvad du gør. I går var et af mine punkter på min to-do liste at få sat min Facebook business konto op. Jeg blev ved med at kigge på det, men jeg kom ikke rigtig i gang. Jeg stoppede, tog en pause og tænkte over hvorfor. Jeg kom frem til at jeg syntes det var svært og uoverskueligt. Jeg vidste simpelthen ikke hvordan jeg skulle få det til at virke og havde brug for hjælp. Jeg ringede til en jeg kender som er ekspert i sociale medier. Inden dagen var omme var det hele sat op, og min første annonce var oppe og kører. Jeg havde aldrig fået det ordnet, hvis det ikke var for hende.


Hvis du bliver ved med ikke at komme i gang med en opgave på din to-do liste, så tænk over hvorfor. Er du for træt, tag en pause. Kan du ikke finde ud af det, så spørg en ven. Mærk hvad problemet er og find en løsning, ellers bruger du en masse tid på at lave en masse som er fyld.


Det var fem tips. Jeg håber du kunne bruge dem. Jeg er super nysgerrig på hvad du gør for at håndtere dine arbejdsopgaver.

Hvis du synes godt om dette blogindlæg så giv det et like, og send mig endelig flere tips til effektiv arbejdsdag her, eller på min facebookside.


Du kan også finde os på instagram hvor der er billeder fra hverdagslivet i Smartup.dk.

20 visninger

CVR NUMMER 

40 65 69 36

TELEFON 

40 91 43 44

Lavet af Smartup.dk 

  • Sort Instagram Icon
  • Sort YouTube Icon
  • Facebook Basic Black
  • Sort LinkedIn ikon