• Louise Kraneled

Øg din indtjening med nye indtjeningsmodeller

Opdateret: 12. dec. 2019



Indtjeningsmodeller lyder måske ikke sprødt, men det er godt at kende til dem for de kan sætte nye tanker i gang omkring din virksomhed, og give dig ideer til hvordan du kan finde nye måder øge din indtjening.


Hvad er en indtjeningsmodel?

En indtjeningsmodel den strategi en virksomhed bruger til at skabe indtjening, samt de ressourcer strategien kræver. En virksomhed kan sagtens benytte flere indtjeningsmodeller. Formålet med denne blogpost er at gøre dig bevidst omkring de ti mest gængse modeller, så du kan finde nye indtægtskilder.


Hvorfor skal du kende din indtjeningsmodel?

Hvis en virksomhed kommer til mig med det ønske at skabe mere indtjening, vil jeg som noget af det første kigge på hvordan jeg kan udvikle deres forretning, ved at benytte en ny indtjeningsmodel. De forskellige indtjeningsmodeller tiltrækker forskellig typer af kunder, dermed kan du få en potentiel større indtjening ved at benytte flere indtjeningsmodeller.


Når du læser igennem de forskellige typer af indtjeningsmodeller, så prøv at overveje hvordan du kan implementere de forskellige modeller i din virksomhed. Målet er ikke at du skal bruge dem alle, men eventuelt supplere din virksomhed med en eller to nye modeller.


De forskellige indtjeningsmodeller

Der er mange forskellige typer af indtjeningsmodeller. I denne blogpost har jeg valgt at opremse de 10 mest udbredte.

Salg pr. enhed

Salg pr. enhed er helt lavpraktisk, at man sælger et produkt direkte til forbrugeren og tjener et beløb pr. enhed man sælger. Det er det man typisk tænker på når man tænker salg. Denne type salg findes som fysiske produkter og service via f.eks. supermarkeder og frisører, men også ikke-fysiske produkter som online kurser og online spil hører under denne kategori.

Hvis man skal optimere denne form for salg kan man med fordel have flere associerede produkter som f.eks. Gillette som sælger en forholdsvis billig barberskraber og dertilhørende dyre barberblade.


Reklamer

Når man tjener penge via reklamer, tjener man ikke penge på produkter og service, men på reklamer af produkter og services. Denne form for indtægt kan ske på flere måder.

Man kan have et fysisk medie som en avis eller en taxa, hvor man viser reklamer og får betaling af de reklamerende virksomheder. Reklamer online er ofte i apps, på sociale medier og hjemmesider som Google. Fordelen ved denne model er at det er let at implementere, men ulempen er, at der skal mange reklamer til en god indtjening, og du risikerer at dine kunder ikke vil benytte dine produkter eller services hvis de bliver mødt med mange reklamer.


Data

Indtjening ved salg af data. Dataen kommer ofte fra brugere af en service som bliver stillet til rådighed gratis, men der begynder også at komme firmaer på markedet som lever af at almindelige mennesker sælger deres data til firmaerne, og de derefter sælger dem videre til tredjepart. Jeg tror der kommer til at ske en stor udvikling på dette område, og de almene forbrugere i højere grad vil tage kontrollen over deres personlige data. Derfor tror jeg også der kommer til at være marked for firmaer som indsamler og behandler data, og sociale medier som Facebook vil få konkurrence fra alternative platforme uden reklamer.


Formidling

Indtjening via formidling er når man får et honorar for at forbinde to parter. Det er f.eks. det en ejendomsmægler gør ved at forbinde en hussælger med en huskøber. Den blå avis er et andet eksempel. Her forbinder hjemmesiden sælger af brugte varer med købere. Den store stigning i deleøkonomi har fået denne indtjeningsmodel til at blomstre online med services som Gomore og Airbnb, og der kunne sagtens komme en yderligere udvikling.


Licenser

Indtjening via licenser foregår ved at man ejer noget via patent eller ophavsretsbeskyttelse, som man lader andre bruge mod et gebyr. Der er især softwarefirmaer som benytter licenser, men man kan tage licenspenge for alle typer af varer. Undervisningsmaterialer, billeder og musik er også eksempler herpå.


Franchising

Når man tjener penge på franchising, har man udviklet et forretningskoncept som andre kan får lov til at benytte mod betaling. Franchisetageren forpligtelser sig til at følge konceptet, men er en selvstændig juridisk enhed. Hvis man først har udviklet et sådan koncept, kan der tjenes gode penge på at sælge sit koncept som franchise. Man kan sagtens være kreativ på dette område. Firmaer som The Bagel Co benytter denne model, men man kan sagtens udvikle andre typer af virksomheder til franchisekoncepter.


Abonnement

Når man tjener penge ved abonnement, betaler kunderne løbende for at have et produkt eller en service stillet til rådighed. Årstiderne bruger bl.a. dette koncept til deres grøntsagskasser. De mange forskellige abonnementskasser man kan bestille som Goodiebox og Barkbox, bruger også dette koncept. Fordelsklubben Startup Central er en anden typer af virksomhed som også benytter abonnement som indtjening. Her betaler du et fast månedligt beløb, og derefter kan du bruge alle de tjenester og services de stiller til rådighed. Jeg tror mange virksomheder kan udvikle en form for abonnement til deres virksomhed, og det kan du sikkert også.


Ekspert

Når du tjener penge via at dele ud af din viden, bruger du ekspert indtjeningsmodellen. Det er den model som revisorer, konsulenter og coaches bruger, når de sælger deres service på timebasis. Hvis man sælger konsultationer eller freelancearbejde over nettet hører det også til denne indtjeningsmodel. En måde du kan få denne model ind i din virksomhed, kan være som foredragsholder eller mentor for en anden i din branche.


Tilrådighedsstillelse og forbrug

Her tjener virksomheder penge ved at stille et produkt eller en service til rådighed for kunden som herefter betaler for det faktiske forbrug. Mange gammeldags telefonabonnementer bruger denne indtjeningsmodel, ved at man betaler pr. minut tale eller pr. sms. Biludlejningsfirmaer og løbehjuls udlejningsfirmaer benytter samme model, ved at kunden betaler et startgebyr og derefter henholdsvis pr. kørt kilometer eller minut. Jeg tror også at deleøkonomien bidrager til at der kommer flere og flere virksomheder som vil benytte denne model.


Freemium

Freemium modellen er hyppigt brugt. Her har man oftest to udgaver af samme produkt. Man kan få den simple udgave gratis, men skal betale ekstra for premium udgaven. Mange apps bruger denne model. Man kan benytte en simpel eller reklamefyldt version af deres app gratis, men skal betale for premium modellen uden reklamer. Regnskabsprogrammet Billys bruger samme model. Her kan man benytte regnskabsprogrammet gratis, men hvis man f.eks. vil have bilagene lagt op i regnskabsprogrammet skal man betale. Man bruger det gratis produkt til at lokke folk til, og derefter skal de betale for de lækre services.


Jeg håber dette blogindlæg fik sat nogle tanker igang om, hvordan du kan udvikle din virksomhed.


Jeg er personligt yderst interesseret i indtjeningsmodlen abonnementer. Jeg skal til kursus i det d. 30. oktober. Hvis du er i Odense og omegn og kunne tænke at lære mere linker jeg kurset her. Det koster kun 200 kr. og bliver afholdt på Stjerneskibet i Odense.


Hvis du har kommenter eller input så del dem endelig her eller på min facebookside. Giv endelig smartup.dk et like 👍


Du kan også finde Smartup på instagram, hvor der er billeder fra hverdagslivet i Smartup.dk.

32 visninger

CVR NUMMER 

40 65 69 36

TELEFON 

40 91 43 44

Lavet af Smartup.dk 

  • Sort Instagram Icon
  • Sort YouTube Icon
  • Facebook Basic Black
  • Sort LinkedIn ikon